Dauguma sąmoningų vartotojų žino, kokie yra greitosios mados padariniai ne tik šios industrijos darbuotojams, bet ir gamtai. Tokie vartotojai vis rečiau remia masinę produkciją ir renkasi kitokį požiūrį į madą. Tačiau šiais moderniais laikais, kuomet informacijos kiekiai yra nepamatuojamai dideli, nėra sunku pasimesti tarp daugybės skirtingų tvarios mados apibrėžimų, ypač kai ši tema tapo tokia aktuali globaliai. Šis terminas skirtingose šalyse taip pat aiškinamas skirtingai dėl kultūrų ir gyvenimi lygio išsiskyrimo. Ar tai reiškia pirkti tik iš vietinių prekinių ženklų? Ar pirkti iš organinės medvilnės pagamintus drabužius, o gal tik iš perdirbtų plastikinių butelių? Gal tik nuomotis drabužius arba pirkti dėvėtų rūbų parduotuvėse? Idealiu atveju, žemiau pateiktos 4 tvarios gamybos bei vartojimo formos turėtų derėti kartu.
- Pirma ir pagrindinė taisyklė yra mažiau: mažiau, bet kokybiškų ir ilgaamžių drabužių, kurie derėtų vienas su kitu. Pirkdami padėvėtų drabužių parduotuvėse ar Vinted platformoje vien tam, kad pirkti ne naujus, neišspręsite masinio vartojimo problemos, o vistiek pripildysite savo spintą nereikalingais drabužiais, kurie vėliau atsidurs šiukšlyne. Apsipirkinėti reikia apgalvotai, vadovaujantis ne emocijomis ir norais, o atsižvelgiant į realius poreikius. Dažniausiai toks pirkimas kainuos brangiau, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje išleisite mažiau, nes daiktas tarnaus daug metų, jį taisyti reikės rečiau.
- Medžiaga ir jos kokybė yra taip pat vienas iš esminių dalykų stengiantis išlaikyti tvarumą. Drabužis, kurį gaminant buvo naudojamos ekologiškos bei gamtai mažiau kenkiančios medžiagos, dažniausiai bus žymimas sertifikuotu štampu etiketėje, kurį išduoda įtaką aplinkai reguliuojančios institucijos. Visos medžiagos turi būti išgaunamos natūraliai, sunaudojant kuo mažiau resursų, ir nepurškiamos chemikalais. Taip pat jokie gyvūnai neturėtų būti žudomi dėl mados, todėl kailis ir oda laikomi itin neetiškomis medžiagomis.
- Svarbu atkreipti dėmesį į etiką, ir kaip drabužių gamyba veikia ne tik aplinką, bet ir žmones, kurie pagamina tuos drabužius. Tvarūs prekiniai ženklai atvirai demonstruoja savo gamybos procesus: kokios medžiagos naudojamos, kokiomis sąlygomis dirba darbuotojai. Todėl kaskart svarstant įsigyti prekę, verta pasidomėti apie prekinio ženklo etiką darbuotojų ir gamtos atžvilgiu.
- Tikriausiai nerastume močiutės ar mamos, kuri nemokėtų susisiūti drabužio. Dėja mūsų karta ilgainiui prarado šiuos įgūdžius, ir dažniausiai suplyšus ar kitaip nusidėvėjus drabužiui, vienintelis sprendimas atrodo išmetimas. Įvairiuose miestuose jau randasi dirbtuvės, kuriose galima išmokti ir susitvarkyti savo drabužius. Vienas iš tokių verslų yra Textale. Taip pat drabužius galima priduoti į labdaros organizacijas kaip Caritas, arba keistis jais su draugais. Kiekvienas drabužis turėtų tęsti savo gyvenimą kaip įmanoma ilgiau. Kuomet tai nėra įmanoma, jis turėtų būti atiduodamas perdirbimui, o tai yra žiedinės ekonomikos variklis. Žiedinės ekonomikos principo pritaikymas madoje yra bene labiausiai gamtą tausojantis mechanizmas, kurio pritaikymas bet kokias drabužių atliekas sumažintų iki minimumo. Tokiu būdu visi drabužiai būtų prikelti antram gyvenimui juos perkuriant bei perdirbant. Keli tokių prekinių ženklų pavyzdžiai yra Yours Again, Swedish Stockings, Patagonia bei Mud Jeans.
Mados industrija yra labiausiai veikiama bet kokių pokyčių dėl didžiulio kiekio joje dirbančių žmonių, ir nors didieji prekiniai ženklai lėtai adaptuojasi prie sąmoningo pirkėjo, mažesni atsakingi verslai žada daug teigiamų pokyčių šioje 2-oje pagal gamtos teršiamumą industrijoje. Tvarumo koncepto pagrindinė mintis yra gerovės užtikrinimas ateities kartoms, kad jos galetų naudotis tais pačiais resursais, kokius turime mes. Tai apima socialines, aplinkosaugines ir ekonomines sritis. Taigi pagrindiniai punktai, kuriuos reikėtų apgalvoti prieš įsigijant rūbą, jei apsisprendėti pirkti:
- audinys yra pagamintas iš gamtai draugiškų medžiagų ir dažų
- darbuotojai, kurie pagamino drabužį, gauna atitinkamą atlyginimą, ir dirba saugiomis sąlygomis
- kokybė pakankama, kad drabužis tarnautų 10 metų ir daugiau
- drabužio įpakavimas ir pristatymas darys minimalią įtaką gamtai
- prekinio ženklo skaidrumas
Parašykite komentarą